Od ponad dekady aplikacje mobilne rewolucjonizują świat oraz w znaczący sposób wpływają na otaczającą rzeczywistość. Dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości, jakie oferują, są wykorzystywane w biznesie, edukacji czy do celów rozrywkowych. Wykorzystanie aplikacji mobilnych w medycynie było jednym z tematów, jakie poruszano podczas 4. Edycji Kongresu „Zdrowie Polaków”.
Dr n. o zdr. Justyna Kutyba
Zapotrzebowanie na nowoczesne medyczne aplikacje mobilne rośnie bardzo szybko. Rynek aplikacji wykorzystywanych do leczenia, profilaktyki zdrowotnej, zarządzania w medycynie według najnowszych raportów w ciągu najbliższych lat ma powiększyć się kilkukrotnie. Użycie aplikacji mobilnych w medycynie stało się już mocno powszechne i ma już nawet swoją nazwę mZdrowie (mobile health, mHealth).
„mHealth” to ogólny termin określający wykorzystanie telefonów komórkowych i innych technologii bezprzewodowych w opiece medycznej. Najczęstszym zastosowaniem mHealth jest wykorzystanie urządzeń mobilnych do edukacji konsumentów w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Mówiąc najogólniej, narzędzia mHealth to aplikacje medyczne (oraz wspierające je technologie), które pozwalają usprawniać pracę lekarzy, naukowców oraz menadżerów zarządzających ośrodkami zdrowia (np. szpitalami, klinikami), jak również samych pacjentów.
Użytkownikami aplikacji mobilnych stosowanych w medycynie są specjaliści, pacjenci oraz instytucje. Ci pierwsi wykorzystują aplikacje do poprawienia wydajności pracy, automatyzacji pewnych procesów czy łatwiejszego kontaktu z pacjentami i innymi specjalistami. Z aplikacji mobilnych korzystają również administratorzy placówek zdrowia w celu usprawniania pracy oraz podniesienia standardu pracy i obsługi pacjentów. Największą grupą beneficjentów medycznych aplikacji mobilnych są jednak sami pacjenci. Nierzadko stosują oni rozwiązania samodzielnie, bez wsparcia wykwalifikowanego personelu, ponieważ większość aplikacji jest bezpłatna i ogólnodostępna.
Obecnie największą liczbę aplikacji mobilnych związanych ze zdrowiem możemy znaleźć na platformach Google Play oraz App Store i to właśnie stamtąd pacjenci pobierają aplikacje i instalują je na swoich urządzeniach mobilnych.
Podczas wykładu szczególną uwagę zwrócono na to, czym powinny cechować się aplikacje mobilne tworzone dla potrzeb medycznych. Ważna jest m.in. ich dostępność dla zróżnicowanych grup odbiorców, możliwość zainstalowania na różnych urządzeniach, płynność działania, mocna gwarancja zapewnienia poszanowania prywatności czy wyższy poziom bezpieczeństwa danych podczas ich przetwarzania oraz przechowywania.
Omówiono również korzyści płynące z używania aplikacji mobilnych w medycynie, takie jak m.in.: większa wygoda procesu leczenia, większe poczucie kontroli nad procesem leczenia, łatwiejsze zarządzanie, udostępnianie, analizowanie wyników, dokumentacji medycznej oraz zmniejszenie kosztów leczenia.
Wystąpienie zakończyło się krótkim podsumowaniem, którego głównym przesłaniem jest informacja skierowana zarówno do pacjentów, jak i specjalistów, że medyczne aplikacje mobilne mają za zadanie wspomóc pracę lekarza oraz wesprzeć pacjenta w procesie leczenia, ale nie mogą zastąpić kontaktu ze specjalistą.
Link do nagrania:
Dzień 2., kanał 1. – czas rozpoczęcia: 5:06:29