Utrzymanie szczepionek i leków w odpowiedniej temperaturze to jedno z ważniejszych wyzwań logistycznych, a niedopełnienie tego obowiązku może przynieść poważne konsekwencje. Tak stało się, gdy w październiku 2017 r. orkan „Grzegorz” spowodował przerwanie dostaw prądu w kilku województwach. By zapobiec takim sytuacjom specjaliści z firmy Blulog opracowali systemowe rozwiązanie oparte na prostych w obsłudze rejestratorach.
Październikowy orkan w niektórych placówkach ochrony zdrowia narobił niezłego zamieszania wpływając na warunki przechowywania szczepionek, które przez kilkanaście godzin pozostawały poza optymalnym zakresem temperatur (od +2 do +8 stopni). W następstwie tych wydarzeń decyzjami wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego w województwie lubuskim wycofano i przeznaczone do utylizacji ponad 2100 opakowań szczepionek.
System sposobem na zdarzenia losowe
W wielu placówkach medycznych kontrola warunków oparta jest na: konieczności ciągłego angażowania personelu, „ręcznym” tworzeniu raportów, a wszystkie te nawet najbardziej staranne działania nie gwarantują pewności co do warunków przechowywania leków, gdyż skuteczność całego procesu obecnie w dużej mierze uzależniona jest od zdarzeń losowych, takich jak np. awaria zasilania.
– Dlatego też, aby wyeliminować zdarzenia losowe wynikające m. in. z technicznych niedostatków stosowanych dotychczas rozwiązań, rozpoczęliśmy pracę nad kompleksowym systemem monitoringu temperatury, który daje personelowi i kierownictwu szpitala profesjonalne i precyzyjne narzędzie – mówi Jérémy Laurens, CEO w firmie Blulog.
Personel szpitala lub innej placówki medycznej, która zdecyduje się na wdrożenie systemu, otrzymuje stały dostęp do bieżących danych oraz historii pomiarów określonych obszarów czy urządzeń chłodniczych, dzięki czemu w każdej chwili może potwierdzić, w jakich dokładnie warunkach znajdowały się leki przez cały okres od momentu ich dostarczenia do szpitala aż po chwilę podania pacjentowi.
– O wszelkich wykroczeniach poza określone ramy temperatury system natychmiast informuje, dzięki czemu można sprawnie reagować w przypadku zdarzeń losowych, jak np. przerwy w dostawie energii lub awarii urządzeń chłodzących itd. Obowiązek stałej kontroli spada na rejestratory i system, co z kolei pozwala eliminować najmniejsze niedopatrzenia, a tym samym uniknąć obniżenia bądź utraty skuteczności terapeutycznej farmaceutyków – dodaje Leszek Żukrowski, Business Development Director firmy Blulog. System o tak istotnych zastosowaniach ma szansę odmienić logistykę szpitali i innych placówek medycznych. Jak działa w praktyce?
Monitoring temperatury – oparty o NFC
Monitoring temperatury opracowany przez firmę Blulog działa w technologii M2M (machine to machine). Istotną częścią systemu są rejestratory wielkości karty kredytowej, które wykonują pomiary co 10 minut z dokładnością +/- 0,2°C w zakresie od 0 do 30°C oraz +/-0,4°C w pozostałym przedziale, a następnie przesyłają je do chmury. Tam dane są magazynowane, a jednocześnie zbierane w intuicyjnej aplikacji w postaci generowanych automatycznie wykresów.
Personel ma możliwość wyboru zakresu temperatur, o których przekroczeniu system automatycznie poinformuje. Istotną zaletą jest otrzymywanie przez użytkownika powiadomień o sytuacjach wystąpienia jakichkolwiek odchyleń w pracy systemu.
Monitoring temperatury odbywa się dzięki wykorzystaniu dwóch technologii:
- NFC (krótko zasięgowy przesył danych – używany w płatnościach zbliżeniowych);
- RF/NFC (wzbogacony o radiową transmisję danych).
Pierwsze testy potwierdzają przydatność systemu.