To kampanie, które każdej jesieni przyciągają uwagę mediów i opinii publicznej. Dla działów HR w organizacjach to szansa, ale także wyzwanie: jak zamienić jednorazowe akcje na realne wsparcie zdrowia pracowników? Jak angażując się wyjść poza działania wizerunkowe i pozorowane?
Różowy Październik to ogólnoświatowa kampania społeczna, której celem jest zwiększanie świadomości na temat raka piersi – jego objawów, możliwości diagnostyki i leczenia, a przede wszystkim roli profilaktyki. Rak piersi to najczęstszy nowotwór złośliwy wśród kobiet w Polsce. Według ostatnich danych z 2021, w Polsce co roku odnotowuje się około 21 tys. nowych przypadków i prawie 7 tys. zgonów. Według danych Narodowego Instytutu Onkologii rak piersi odpowiada za około jedną czwartą wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe u kobiet.
Z kolei Wąsopad to podobne wydarzenie, ale dedykowane mężczyznom. Ma na celu zwiększenie świadomości wagi profilaktyki raka prostaty, raka jąder i zdrowia psychicznego. Rak prostaty stał się najczęściej diagnozowanym nowotworem u mężczyzn w Polsce – w 2022 roku wykryto prawie 21 tys. nowych przypadków. Z danych wynika, że liczba diagnozowanych zachorowań na raka prostaty wzrosła w ciągu ostatniej dekady o ponad 60 proc. Co roku z powodu tego nowotworu umiera około 5,5 tys. mężczyzn.
Firmy, które chcą wykorzystać październik i listopad jako czas działań prozdrowotnych, powinny rozpocząć od zidentyfikowania potrzeb. Może to być audyt ryzyka zdrowotnego w zespole, który uwzględni profile wiekowe pracowników, co pomoże określić, gdzie i jak warto zadziałać. Następnie warto zaplanować działania wspierające profilaktykę, np. spotkania z lekarzami czy zorganizować badania w miejscu pracy – np. USG, markery nowotworowe, badanie palpacyjne.
– Największy potencjał mają te firmy, które wpisują działania profilaktyczne w długofalową strategię zdrowotną, a nie traktują ich jako sezonowe wydarzenia. Październik i listopad mogą być początkiem takiej zmiany, uruchomieniem rocznego planu działań, w którym profilaktyka nowotworowa to tylko jeden z filarów. Firmy, które traktują zdrowie jako element strategii, osiągają lepsze wyniki – zarówno w kontekście zdrowia, jak i biznesowo. Pracownicy to widzą i doceniają – przekonuje Katarzyna Czarnowska z LongLife.
Zdrowie pracowników to zysk pracodawcy!
Coraz więcej organizacji dostrzega, że troska o zdrowie pracowników nie jest już tylko „miłym dodatkiem” w pakiecie benefitów. To realna odpowiedzialność, która – jeśli jest świadomie podjęta – przynosi wymierne korzyści zarówno zatrudnionym, jak i firmie.
– Osoby spędzające dużą część życia w pracy, coraz częściej oczekują, że pracodawca nie tylko zorganizuje przestrzeń do wypełniania obowiązków pracy, ale także zadba o ich dobrostan fizyczny i psychiczny. Z punktu widzenia firmy zdrowy pracownik to z kolei mniejsze ryzyko absencji, niższe koszty operacyjne, mniej nieplanowanych zastępstw, a także wyższe zaangażowanie i lojalność – tłumaczy Katarzyna Czarnowska.
Foto: freepik.com