NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

LEKARZWszechstronny lekarz

Czy IQ wpływa na zdolność słuchania w hałasie?

Wyniki badań sugerują, że trudności z percepcją mowy mogą mieć związek ze zdolnościami poznawczymi danej osoby. Naukowcy z University of Washington School of Medicine/UW Medicine (USA) wnioski ze swoich badań opublikowali 24 września 2025 w czasopiśmie „PLOS One”.

W badaniu trzech grup osób – z autyzmem, alkoholowym zespołem płodowym i w „neurotypowej” grupie kontrolnej – wykazali, że zdolności poznawcze były istotnie związane z tym, jak dobrze uczestnicy (wszyscy z dobrym słuchem) przetwarzali mowę w hałaśliwym otoczeniu.

Celem moich badań jest zrozumienie, w jaki sposób rozwija się mózg w obszarze kory słuchowej i jak możemy wykorzystać te informacje do optymalizacji słuchu i komunikacji u ludzi – mówi główna autorka badania, dr Bonnie K. Lau, adiunkt otolaryngologii, chirurgii głowy i szyi na University of Washington School of Medicine, która kieruje badaniami laboratoryjnymi nad rozwojem mózgu słuchowego.

Badaczka podkreśliła, że niewielka skala badania, wynosząca mniej niż 50 uczestników, uzasadnia walidację w większych populacjach. Zapewniła, że już teraz można postawić hipotezę, że zdolności intelektualne są jedną ze zmiennych, które wpływają na to, jak dobrze ludzie słyszą w złożonych warunkach akustycznych, takich jak tętniące życiem sale lekcyjne czy wydarzenia towarzyskie.

Naukowcy zaprojektowali badanie, które obejmowało osoby z autyzmem i alkoholowym zespołem płodowym. Osoby z tymi schorzeniami, pomimo typowego słuchu, często zgłaszają trudności ze zrozumieniem mowy w hałaśliwym otoczeniu. Badaniem objęto 12 osób z autyzmem, 10 z alkoholowym zespołem płodowym oraz 27 osób dobranych pod względem wieku i płci biologicznej w grupie kontrolnej. Uczestnicy byli w wieku od 13 do 47 lat.

„Znaleźliśmy bardzo istotny związek między bezpośrednio ocenianymi zdolnościami intelektualnymi a percepcją mowy” – poinformowali naukowcy. Zaobserwowali, że zdolności intelektualne były istotnie skorelowane z progami percepcji mowy we wszystkich trzech grupach.

Nie musisz mieć ubytku słuchu, aby mieć trudności ze słuchaniem w restauracji lub w innej trudnej sytuacji akustycznej w świecie rzeczywistym – podkreśliła dr Bonnie K. Lau.

Zasugerowała, że w przypadku osób neuroróżnorodnych i osób o niższych zdolnościach poznawczych korzyści w percepcji mowy może przynieść ocena środowisk akustycznych, w których osoby te funkcjonują, a następnie zastosowanie pomocnych interwencji np. w klasie, takich jak przeniesienie dziecka do pierwszego rzędu lub zapewnienie mu technologii wspomagającej słyszenie (HATS).

Źródło: eurekalert.org
Foto: freepiek.com

Powiązane artykuły
LEKARZInnowacje

Doświadczanie muzyki przez słuch i dotyk wzmacnia reakcję emocjonalną

Badanie opublikowane 1 października 2025 r. w „Frontiers in Virtual Reality” pokazuje, w jaki sposób multisensoryczne doświadczenia muzyczne mogą zwiększyć przyjemność, zmniejszyć niepokój…
LEKARZSystem

Zmiany w opiece nad pacjentami w ciągu najbliższych 10 lat

Możliwe, że za dziesięć lat częściej będziemy spotykać się w szpitalnych poczekalniach niż w centrach handlowych. Polskie społeczeństwo starzeje się, a choroby…
AktualnościLEKARZSystem

Znamy wyniki RAPORTU: Pacjent ze śródmiąższową chorobą płuc w Polsce

Wielu pacjentów ze śródmiąższowymi chorobami płuc (ILD) pozostaje niezdiagnozowanych lub są leczeni zbyt późno albo zagubieni na skomplikowanej ścieżce diagnostycznej. Prezentujemy wyniki…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *