NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

AktualnościCo? Gdzie? Kiedy?Poradnia

Rodzic w aptece

Rodzice wydają w aptekach najwięcej pieniędzy. Jednak, w zależności od tego, czy zostaną oni zakwalifikowani do grupy „Przejętych”, czy „Nowoczesnych” rodziców, ich wybory i preferencje zakupowe będą wyglądać inaczej – wynika z ogólnopolskiego raportu badawczego na temat pacjentów aptek.

Rodzice to ważna grupa docelowa z punktu widzenia prowadzącego aptekę, ale zarazem są to bardzo wymagający klienci. Grupę tę wyróżnia fakt, że pacjentami są ich dzieci, a nie oni sami. Bardzo często przychodzą po sprzęty medyczne i produkty dla dzieci, a nie tylko po leki i suplementy. Nowa przygoda, którą jest dla rodziców moment narodzin dziecka, zwłaszcza tego pierwszego, stawia przed nimi szereg wyzwań, ale także staje się powodem do niepokoju. Początkowo zestresowani rodzice, bywają zagubieni podczas wyboru preparatów i sprzętów medycznych dla niemowląt, dzięki czemu to właśnie farmaceuta jest ważnym źródłem informacji i fachowej porady. Z czasem, kiedy zdobywają coraz większe doświadczenie w opiece nad swoim maluchem, stają się doinformowani na temat wszelkich preparatów, nowości rynkowych i promocji produktów dla dzieci. Tacy pacjenci zadają farmaceucie bardzo wnikliwe pytania i oczekują wyczerpującej oraz profesjonalnej odpowiedzi.

Jak wynika z ogólnopolskiego raportu na temat pacjentów aptek, respondentów biorących udział w badaniu i zarazem rodziców podzielono na dwie grupy, „Przejętych” i „Nowoczesnych”. Stanowią oni razem prawie 26 % wszystkich ankietowanych.

Przejęci rodzice” pojawiają się w aptece zazwyczaj z powodu chorób sezonowych i są drugą grupą pod względem wielkości – 19 % wszystkich badanych. Najczęściej na tle pozostałych pacjentów kupują preparaty dla dzieci, pieluchy, kosmetyki, produkty spożywcze i sprzęt medyczny tj.: termometry, inhalatory, wagi niemowlęce. Są to osoby podatne na sugestie farmaceuty, dotyczące zakupu dodatkowych preparatów oraz pomoc w doborze dermokosmetyków i informacje o promocjach. Pacjenci z tej grupy zazwyczaj kupują suplementy diety zalecone przez lekarza i systematycznie wykonują badania profilaktyczne. Przy wyborze apteki, kierują się oni szerokością asortymentu, bliskością placówki oraz faktem, czy apteka jest całodobowa. Jest to druga grupa pacjentów, pod względem najwyższych średnich kwot wydawanych w aptece – 931 zł/pół roku. Zazwyczaj są to mieszkańcy mniejszych miast i miejscowości.

Natomiast osobami, które wydają w aptekach najwięcej, są pacjenci z segmentu „Nowocześni rodzice” – 1049 zł/pół roku. Jest to grupa stanowiąca 6,7 % wszystkich badanych. To właśnie oni najczęściej kupują leki bez recepty i w przeciwieństwie do rodziców „przejętych”, bardzo cenią sobie szybkość obsługi w aptece, organizację kolejki i dostęp do programów lojalnościowych. Są entuzjastami suplementów i najbardziej ze wszystkich ankietowanych zainteresowani zdrowym trybem życia. Powodem wizyt tych pacjentów w aptece, są zwykle choroby przewlekłe lub sezonowe, stan ciąży oraz kupno kosmetyków. Przy wyborze placówki, podobnie jak „Przejęci”, „Nowocześni rodzice” kierują się dostępnością asortymentu, jej lokalizacją oraz kwestią, czy apteka jest całodobowa. Są to zamożni, dobrze wykształceni mieszkańcy dużych miast i co ciekawe, w większości pacjentami z tej grupy są mężczyźni.

Rodzice, zarówno „Przejęci”, jak i ci „Nowocześni”, to w sumie ponad jedna czwarta kupujących w polskich aptekach. Spośród wszystkich grup docelowych ta bywa najbardziej wymagająca, ale też zostawia w aptece najwięcej pieniędzy. To, czego brakuje wszystkim rodzicom to czas, więc z pewnością są oni szczególnie wrażliwi na szybkość obsługi. Rodzice znajdują się w wyjątkowym okresie swojego życia, kiedy to na pierwszy plan wysuwa się konieczność zaopiekowania dzieckiem. Dlatego, zwłaszcza ci z grupy „przejętych”, bywają podatni na fachowe wskazówki od farmaceuty. Zdarza im się kupować w aptece produkty inne niż te, po które przyszli. Farmaceuta w kontakcie z rodzicami ma więc pole do popisu, jeśli chodzi o wykorzystanie swojej wiedzy i aktywną rekomendację ukierunkowaną na dobro małego pacjenta – tłumaczy Zbigniew Kowalski, ekspert programu „Apteczne Rewolucje”.

O raporcie „Dociekliwe seniorki czy nowocześni rodzice – kim są Twoi pacjenci?”

Celem powstania ogólnopolskiego raportu na temat pacjentów aptek, było poznanie motywacji jakimi kierują się pacjenci podczas wyboru danej placówki. Opracowanie zrealizowano na podstawie badania opinii przeprowadzonego przez agencję SW Research w dniach 22-28 grudnia 2017r, poprzez zastosowanie analizy demograficzno – psychograficznej. Raport badawczy powstał w ramach programu edukacyjnego „Apteczne (R)ewolucje” zainicjowanego przez Gedeon Richter Polska. Inicjatywa skierowana jest do wszystkich farmaceutów aptek indywidualnych. Koncepcja projektu koncentruje się przede wszystkim na potrzebach pacjentów – merytorycznych i funkcjonalno – estetycznych, dzięki którym właściciele niezrzeszonych aptek będą mogli skuteczniej trafiać w konkretne oczekiwania pacjentów i tym samym móc stawiać czoło rynkowym wyzwaniom. Program wspierają eksperci, specjalizujący się m.in. w takich dziedzinach jak: komunikacja medyczna, opieka farmaceutyczna w praktyce oraz prawo farmaceutyczne.

Powiązane artykuły
LEKARZAktualnościCo? Gdzie? Kiedy?KongresPACJENT

Kongres „Zdrowie Polaków”: START 25 listopada!

Jak nauka wpływa na zdrowe życie, dobrostan społeczny i rozwój profilaktyki? „Nauka dla zdrowia społeczeństwa” – to hasło towarzyszące 6. Kongresowi „Zdrowie…
LEKARZAktualnościCo? Gdzie? Kiedy?PACJENT

Prof. Henryk Skarżyński odznaczony Orderem Orła Białego

Z okazji Narodowego Święta Niepodległości Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, podczas uroczystości zorganizowanej w Belwederze wręczył odznaczenia państwowe osobom zasłużonym w służbie…
PACJENTPoradnia

Nowa era w diagnostyce i leczeniu raka płuca

– W listopadzie, który jest Światowym Miesiącem Świadomości Raka Płuca, przypominamy o kluczowej roli profilaktyki i wczesnej diagnozy. Rak płuca nazywany jest…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter