Konieczne są poradnie dla pacjentów z wyłonioną stomią oraz tych, którzy dopiero przygotowują się do wykonania takiego zabiegu. Aby ułatwić tej grupie pacjentów funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do Ministra Zdrowia o rozważenie utworzenia poradni stomijnych działających w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Rzecznik zaproponował utworzenie sieci regionalnych poradni stomijnych (maksymalnie do pięćdziesięciu w kraju) oraz dodatkowo poradni referencyjnych przy klinikach uniwersyteckich i regionalnych centrach onkologii. Takie poradnie mogłyby spełniać warunki opieki skoordynowanej nad pacjentem ze stomią, a pacjenci mieliby się do nich zgłaszać bez skierowania.
„To bardzo ważne, aby proces właściwej opieki nad stomikiem zaczął się jak najwcześniej. Duże znaczenie ma zarówno konsultacja ewentualnych obaw z lekarzem, pielęgniarką, psychologiem czy dietetykiem ale także szybki dostęp do wiedzy na temat stomii i metod jej pielęgnacji.” – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Wiedza na temat prawidłowej pielęgnacji stomii i radzenia sobie z ewentualnymi powikłaniami jest niszowa wśród społeczeństwa. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie telemedycyny, dzięki której pacjenci mogliby – w wieli przypadkach – zdalnie rozwiać swoje wątpliwości dotyczące wskazanej problematyki. Ponadto istotne jest poszerzanie wiedzy na temat stomii także wśród pielęgniarek środowiskowych i hospicyjnych.