Wyniki badań sugerują, że trudności z percepcją mowy mogą mieć związek ze zdolnościami poznawczymi danej osoby. Naukowcy z University of Washington School of Medicine/UW Medicine (USA) wnioski ze swoich badań opublikowali 24 września 2025 w czasopiśmie „PLOS One”.
W badaniu trzech grup osób – z autyzmem, alkoholowym zespołem płodowym i w „neurotypowej” grupie kontrolnej – wykazali, że zdolności poznawcze były istotnie związane z tym, jak dobrze uczestnicy (wszyscy z dobrym słuchem) przetwarzali mowę w hałaśliwym otoczeniu.
– Celem moich badań jest zrozumienie, w jaki sposób rozwija się mózg w obszarze kory słuchowej i jak możemy wykorzystać te informacje do optymalizacji słuchu i komunikacji u ludzi – mówi główna autorka badania, dr Bonnie K. Lau, adiunkt otolaryngologii, chirurgii głowy i szyi na University of Washington School of Medicine, która kieruje badaniami laboratoryjnymi nad rozwojem mózgu słuchowego.
Badaczka podkreśliła, że niewielka skala badania, wynosząca mniej niż 50 uczestników, uzasadnia walidację w większych populacjach. Zapewniła, że już teraz można postawić hipotezę, że zdolności intelektualne są jedną ze zmiennych, które wpływają na to, jak dobrze ludzie słyszą w złożonych warunkach akustycznych, takich jak tętniące życiem sale lekcyjne czy wydarzenia towarzyskie.
Naukowcy zaprojektowali badanie, które obejmowało osoby z autyzmem i alkoholowym zespołem płodowym. Osoby z tymi schorzeniami, pomimo typowego słuchu, często zgłaszają trudności ze zrozumieniem mowy w hałaśliwym otoczeniu. Badaniem objęto 12 osób z autyzmem, 10 z alkoholowym zespołem płodowym oraz 27 osób dobranych pod względem wieku i płci biologicznej w grupie kontrolnej. Uczestnicy byli w wieku od 13 do 47 lat.
„Znaleźliśmy bardzo istotny związek między bezpośrednio ocenianymi zdolnościami intelektualnymi a percepcją mowy” – poinformowali naukowcy. Zaobserwowali, że zdolności intelektualne były istotnie skorelowane z progami percepcji mowy we wszystkich trzech grupach.
– Nie musisz mieć ubytku słuchu, aby mieć trudności ze słuchaniem w restauracji lub w innej trudnej sytuacji akustycznej w świecie rzeczywistym – podkreśliła dr Bonnie K. Lau.
Zasugerowała, że w przypadku osób neuroróżnorodnych i osób o niższych zdolnościach poznawczych korzyści w percepcji mowy może przynieść ocena środowisk akustycznych, w których osoby te funkcjonują, a następnie zastosowanie pomocnych interwencji np. w klasie, takich jak przeniesienie dziecka do pierwszego rzędu lub zapewnienie mu technologii wspomagającej słyszenie (HATS).
Źródło: eurekalert.org
Foto: freepiek.com