NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

PACJENTPsychologia

Nawyki słuchowe zmieniają się z wiekiem

Badacze ze Szwecji i Słowenii – Arsen Matej Golubovikj (Uniwersytet Primorska, Słowenia), Bruce Ferwerda (Uniwersytet Jönköping, Szwecja), Alan Said (Uniwersytet w Göteborgu, Szwecja), Marko Tkalcic (Uniwersytet Primorski, Słowenia) – po przeanalizowaniu danych dotyczących 15 lat słuchania muzyki stwierdzili, że im jesteśmy starsi, tym mamy bardziej określone preferencje muzyczne.

Muzyka jest mocnym wyznacznikiem tożsamości – ale to, czego słuchamy, zmienia się z wiekiem. Wyniki mogą nie być aż tak zaskakujące, ale teraz po raz pierwszy pojawiły się dowody naukowe dzięki analizie tego, jak nawyki słuchowe zmieniają się w czasie.

„Identyfikujemy konkretne preferencje użytkowe i smakowe bezpośrednio związane z wiekiem użytkownika, tj. podczas gdy młodsi użytkownicy mają tendencję do szerokiego słuchania współczesnej muzyki popularnej, starsi użytkownicy mają bardziej wyszukane i spersonalizowane nawyki słuchowe” – piszą autorzy badania.

Najbardziej uderzyło mnie, jak bardzo gusty muzyczne zmieniają się po 40. roku życia. Do tego wieku większość ludzi lubi muzykę współczesną i słucha szerokiego jej spektrum, jednak po 40. nasze zwyczaje odnośnie muzyki stają się bardziej nostalgiczne – mówi Bruce Ferwerda z Uniwersytetu w Jönköping (cytuje onet.pl).

„W tym badaniu sprawdzamy ewolucję preferencji i zachowań użytkowników przy użyciu zestawu danych LFM-2b, który, według naszej wiedzy, jest jedynym zbiorem danych, który obejmuje wystarczająco obszerne ramy czasowe, aby umożliwić rzeczywiste badania podłużne i zawiera informacje o wieku użytkowników” – wyjaśniają naukowcy.

„Naukowcy prowadzili swoje badania na danych z serwisu Last.fm. Zarejestrowani tam użytkownicy mogą poinformować w profilu, ile mają lat. Można więc połączyć wiek z preferencjami muzycznymi. Badacze wzięli na warsztat 15 lat danych, obejmujących ponad 40 000 użytkowników. W tym czasie słuchali oni ponad 1 milion utworów, które odtworzyli ponad 542 miliony razy” – wylicza onet.pl.

Jak wyjaśnia Bruce Ferwerda, młodzi ludzie słuchają tego, co popularne, ale też odkrywają świat i są otwarci na nowości, a starsi mają gust już ukształtowany, wiedzą, co lubią, a czego nie i szukają muzyki, która wpisuje się w ich preferencje i coś dla nich znaczy.

Większość 65-latków nie wyrusza w muzyczną podróż eksploracyjną – podkreśla Alan Said. W średnim wieku i później nostalgia staje się silną siłą napędową: muzyka z młodości towarzyszy ludziom jako ścieżka dźwiękowa życia. Wśród starszych słuchaczy wzorce są dwojakie: nadal są ciekawi muzyki nowej, ale chętnie wracają do piosenek z młodości.

Młodsi słuchacze mogą skorzystać z rekomendacji, które łączą najnowsze hity z sugestiami starszej muzyki, której jeszcze nie odkryli. Słuchacze w średnim wieku cenią sobie równowagę między tym, co nowe, a tym, co znane, podczas gdy starsi słuchacze chcą bardziej dopasowanych rekomendacji, które odzwierciedlają ich osobiste gusta i nostalgiczne wspomnienia – wyjaśnia Alan Said.

Źródło: onet.pl; ACL Digital Library; eurekalert.org
Foto: freepik.com

Powiązane artykuły
PACJENTAktualności

Hałas to niewidzialny wróg słuchu

Hałas towarzyszy nam każdego dnia – w transporcie, w budynkach użyteczności publicznej, podczas wydarzeń masowych, a także w miejscu pracy. Jego oddziaływanie…
PACJENTPoradnia

Nowotwory jamy ustnej: rzadkie, ale groźne

Szacuje się, że nowotwory jamy ustnej dotyczą w Polsce zaledwie 1000 osób rocznie. Choć jest to niewielka liczba w porównaniu z innymi…
PACJENTPoradnia

Rodzice szukają idealnej pasty, a 90% dzieci w Polsce ma próchnicę

Wrzesień to nie tylko czas kompletowania szkolnej wyprawki. To także najlepszy moment, by razem z zeszytami i tornistrem zadbać o zdrowe nawyki…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *