NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

LEKARZWszechstronny lekarz

Implant ślimakowy a edukacja i jakości życia nastolatków

Czy wszczepienie implantu ślimakowego we wczesnym dzieciństwie wiąże się z lepszymi wynikami w nauce i wpływa na lepszą jakości życia w okresie dojrzewania?

Temat postanowili zbadać amerykańscy naukowcy z University of Miami Ear Institute, Joe DiMaggio Children’s Hospital, Alpert Medical School of Brown University oraz Rhode Island Hospital. W tym celu przeanalizowali przypadki 188 dzieci z obustronnym ubytkiem słuchu od ciężkiego do głębokiego z implantami ślimakowymi (CI) oraz 340 dzieci z ubytkiem słuchu od ciężkiego do głębokiego bez implantów, a także dane z literatury porównawczej dotyczące dzieci bez CI.

„Według naszej wiedzy jest to pierwsze badanie oceniające długoterminowe wyniki edukacyjne i jakość życia młodzieży korzystającej z CI. To podłużne badanie kohortowe wykazało ich lepsze wyniki w opanowaniu języka, w nauce i poziomie jakości życia. Chociaż największe korzyści zaobserwowano w przypadku dzieci, które otrzymały implanty przed 18. miesiącem życia, korzyści odnotowano również w przypadku dzieci, które otrzymały implanty później, co stanowi dowód na to, że dzieci z ubytkiem słuchu od ciężkiego do głębokiego z CI mogą osiągnąć oczekiwany poziom lub wyższy w porównaniu ze słyszącymi ich rówieśnikami” – napisali autorzy badania w artykule, który niedawno został opublikowany w czasopiśmie „Jama”.

I choć dzieci, które otrzymały implanty przed ukończeniem 18. miesiąca życia, wykazują lepsze wyniki w nauce niż te, które otrzymały implanty później, nie należy dyskontować zastosowania implantów ślimakowych w przypadku osób, które zostały zdiagnozowane późno lub zdecydowały się na implant w późniejszym wieku lub które mają dodatkową niepełnosprawność.

„Ośrodki wszczepiające implanty ślimakowe powinny rutynowo włączać do swojej praktyki ocenę jakości życia pacjentów, korzystając z nowo opracowanych metod dostosowanych do stanu osób dorosłych i dzieci. Pozwoli to ośrodkom monitorować codzienne ich funkcjonowanie, a także identyfikować wszelkie pojawiające się potrzeby interwencji, które mogą być przeoczone podczas rutynowych ocen audiologicznych” – napisali autorzy badania.

Więcej na ten temat w „Cochlear Implantation and Educational and Quality-of-Life Outcomes in Adolescence”.

Źródło: jamanetwork.com
Foto: pixabay

Powiązane artykuły
LEKARZWszechstronny lekarz

Ćwiczenia – nowa klasa leków w kardiomiopatii przerostowej

American College of Cardiology (ACC) i American Heart Association (AHA) właśnie opublikowały nowe wytyczne kliniczne dotyczące skutecznego postępowania u pacjentów, u których…
LEKARZInnowacje

Amerykanie na tropie duplikowania się komórek nowotworowych

Naukowcy z Johns Hopkins Medicine (Baltimor, USA) twierdzą, że nakreślili szlak molekularny, który może odpowiadać za niebezpieczną ścieżkę wielokrotnego powielania ich genomu,…
LEKARZWszechstronny lekarz

Szpiczak to coraz częściej choroba przewlekła

Dzięki nowym lekom i schematom leczenia dla coraz większej liczby pacjentów szpiczak plazmocytowy staje się chorobą przewlekłą. Warunkiem jest jednak wczesne zdiagnozowanie,…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *