Badacze ze Szwecji i Słowenii – Arsen Matej Golubovikj (Uniwersytet Primorska, Słowenia), Bruce Ferwerda (Uniwersytet Jönköping, Szwecja), Alan Said (Uniwersytet w Göteborgu, Szwecja), Marko Tkalcic (Uniwersytet Primorski, Słowenia) – po przeanalizowaniu danych dotyczących 15 lat słuchania muzyki stwierdzili, że im jesteśmy starsi, tym mamy bardziej określone preferencje muzyczne.
Muzyka jest mocnym wyznacznikiem tożsamości – ale to, czego słuchamy, zmienia się z wiekiem. Wyniki mogą nie być aż tak zaskakujące, ale teraz po raz pierwszy pojawiły się dowody naukowe dzięki analizie tego, jak nawyki słuchowe zmieniają się w czasie.
„Identyfikujemy konkretne preferencje użytkowe i smakowe bezpośrednio związane z wiekiem użytkownika, tj. podczas gdy młodsi użytkownicy mają tendencję do szerokiego słuchania współczesnej muzyki popularnej, starsi użytkownicy mają bardziej wyszukane i spersonalizowane nawyki słuchowe” – piszą autorzy badania.
– Najbardziej uderzyło mnie, jak bardzo gusty muzyczne zmieniają się po 40. roku życia. Do tego wieku większość ludzi lubi muzykę współczesną i słucha szerokiego jej spektrum, jednak po 40. nasze zwyczaje odnośnie muzyki stają się bardziej nostalgiczne – mówi Bruce Ferwerda z Uniwersytetu w Jönköping (cytuje onet.pl).
„W tym badaniu sprawdzamy ewolucję preferencji i zachowań użytkowników przy użyciu zestawu danych LFM-2b, który, według naszej wiedzy, jest jedynym zbiorem danych, który obejmuje wystarczająco obszerne ramy czasowe, aby umożliwić rzeczywiste badania podłużne i zawiera informacje o wieku użytkowników” – wyjaśniają naukowcy.
„Naukowcy prowadzili swoje badania na danych z serwisu Last.fm. Zarejestrowani tam użytkownicy mogą poinformować w profilu, ile mają lat. Można więc połączyć wiek z preferencjami muzycznymi. Badacze wzięli na warsztat 15 lat danych, obejmujących ponad 40 000 użytkowników. W tym czasie słuchali oni ponad 1 milion utworów, które odtworzyli ponad 542 miliony razy” – wylicza onet.pl.
Jak wyjaśnia Bruce Ferwerda, młodzi ludzie słuchają tego, co popularne, ale też odkrywają świat i są otwarci na nowości, a starsi mają gust już ukształtowany, wiedzą, co lubią, a czego nie i szukają muzyki, która wpisuje się w ich preferencje i coś dla nich znaczy.
– Większość 65-latków nie wyrusza w muzyczną podróż eksploracyjną – podkreśla Alan Said. W średnim wieku i później nostalgia staje się silną siłą napędową: muzyka z młodości towarzyszy ludziom jako ścieżka dźwiękowa życia. Wśród starszych słuchaczy wzorce są dwojakie: nadal są ciekawi muzyki nowej, ale chętnie wracają do piosenek z młodości.
– Młodsi słuchacze mogą skorzystać z rekomendacji, które łączą najnowsze hity z sugestiami starszej muzyki, której jeszcze nie odkryli. Słuchacze w średnim wieku cenią sobie równowagę między tym, co nowe, a tym, co znane, podczas gdy starsi słuchacze chcą bardziej dopasowanych rekomendacji, które odzwierciedlają ich osobiste gusta i nostalgiczne wspomnienia – wyjaśnia Alan Said.
Źródło: onet.pl; ACL Digital Library; eurekalert.org
Foto: freepik.com