NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

Aktualności

HIV zagraża młodym

Z danych NIZP-PZH wynika, że co 3 osoba, u której rozpoznano HIV w 2016 r. nie skończyła jeszcze 30 lat, a 3 na 4 są przed 40. Dlatego podczas tegorocznego Open’er Festival Zjednoczenie Pozytywni w Tęczy przeprowadzi kampanię edukacyjną na temat HIV skierowaną do młodych.

fot. archiwum

Podczas tegorocznej edycji festiwalu przez konsultacje, zabawy edukacyjne oraz rozdawane materiały – ulotki, gadżety i prezerwatywy – Pozytywni w Tęczy chcą dotrzeć z przekazem profilaktycznym do minimum 20 tysięcy osób. To już piąty raz, kiedy organizatorzy zaprosili Zjednoczenie do strefy organizacji pozarządowych. Środki na realizację kampanii pochodzą z grantu przyznanego Zjednoczeniu w konkursie Pozytywnie Otwarci, a ufundowanego przez Gilead Sciences Poland.

Każdy uczestnik festiwalu będzie mógł sprawdzić jak wysoko wspiął się na „drabinę ryzyka” wskazującą, które zachowania seksualne są bardziej, a które mniej ryzykowne. Aplikacja na tablecie pokaże, czy powinien otrzymać czerwoną kartkę informującą jak zmniejszyć duże ryzyko zakażenia HIV lub innymi wirusami i bakteriami, czy może zielony dyplom „fair play” za mistrzowskie stosowanie wiedzy o STI. Dla wielu osób bezpieczniejsze zachowania seksualne to skomplikowana układanka. Stąd pomysł układania na stoisku „profilaktycznych puzzli”, które będzie można zabrać ze sobą do domu. Projekt Pozytywnych w Tęczy łączy edukację z zabawą i pokazuje jak bezpieczniej korzystać z zasłużonego okresu swobody i relaksu.

„Na stoisku edukacyjnym będziemy w mieszanych parach, dlatego każdy bez skrępowania będzie mógł oszacować swoje ryzyko zakażenia HIV, porozmawiać o tym jak postępować bezpieczniej i wziąć udział w grach. Planujemy wiele działań, które przy okazji rozrywki przekażą wiedzę i umiejętności pozwalające zapobiec zakażeniom, m.in. konkurs na prawidłowe zakładanie prezerwatywy, a także wspólne wymyślanie haseł promujących bezpieczniejszy seks, które będziemy publikować na naszych profilach na Facebooku i na Instagramie” – zaprasza Anna Omiecińska, koordynatorka projektu.

Wszystkie osoby pracujące przez 4 festiwalowe dni na stoisku edukacyjno-profilaktycznym są przeszkolonymi edukatorami seksualnymi.

„Zbyt wiele osób zakaża się HIV. Fakt że w zeszłym roku blisko 75 proc. nowych zakażeń wykryto u ludzi przed 40 r.ż. jest porażający. Edukacja o HIV i AIDS jest bardzo potrzebna i wiele zostało do zrobienia w tym temacie. Dlatego kolejny raz zorganizowaliśmy Konkurs Pozytywnie Otwarci, w którym nagradzamy najlepsze projekty profilaktyki HIV” – wyjaśnił Paweł Mierzejewski, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

„W zeszłym roku w Polsce codziennie średnio 3 osoby dowiadywały się o zakażeniu HIV, a jedna z tych trzech osób nie skończyła jeszcze 30 lat. Jeśli w odpowiednim momencie podejmą leczenie, mogą żyć długie lata. Niestety na każdą zakażoną osobę, która wie, przypada druga lub nawet dwie osoby, które nie mają pojęcia o tym, że żyją z wirusem. Liczymy na to, że zwiększona dostępność projektów edukacyjnych, przełoży się na poprawę tych statystyk”– podsumował Michał Kaźmierski, dyrektor generalny firmy Gilead Sciences Poland, która od początku konkursu Pozytywnie Otwarci, przeznaczyła na realizację projektów edukacyjnych i profilaktycznych granty w wysokości ponad 1 mln złotych.

Powiązane artykuły
PACJENTAktualności

Tydzień dla Serca: 17-24 kwietnia 2024

To doskonała okazja, by nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat tego wyjątkowego i niezwykle pracowitego narządu, ale również, by w praktyce…
LEKARZAktualnościCo? Gdzie? Kiedy?PACJENT

16 kwietnia to Światowy Dzień Głosu

Głos jest podstawowym narzędziem umożliwiającym i wspierającym funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa opartego na komunikacji. Jego zaburzenia mają negatywny wpływ na wiele obszarów aktywności…
PACJENTAktualności

Pacjenci i neurolodzy czekają na program opieki koordynowanej

Każdego roku w Polsce na chorobę Parkinsona zapada niemal 8 tys. osób. Obecnie pacjentów zdiagnozowanych i leczonych jest ponad 90 tys. Nieco…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter