Od kilku do nawet kilkudziesięciu procent – taki spadek liczby nieodwołanych wizyt odnotowały w ostatnich miesiącach publiczne i prywatne przychodnie zaangażowane w 2. edycję kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. I choć już przyniosła ona widoczne efekty, jak uważają uczestniczące w niej podmioty, do ogłoszenia pełnego sukcesu droga daleka.
Według przedstawicieli największych sieci medycznych, odwoływanie wizyt musi odbywać się odpowiednio wcześniej – tak, by kolejny pacjent mógł zdążyć na uwolniony termin. Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii wynika, że na koniec września 2023 roku niemal 50 proc. ankietowanych korzystających w ostatnich 12 miesiącach z usług medycznych słyszało o akcji #Odwoluje #Nieblokuje. W wybranych przychodniach pojawiły się naturalnej wielkości standy z podobizną Jana Spóźnialskiego, który blokuje kolejkę. Akcja ma na celu spopularyzowanie kampanii i zwizualizowanie pacjentom negatywnych konsekwencji nieodwoływania umówionych wizyt.
Celem zainicjowanej w 2022 roku kampanii jest edukowanie pacjentów zarówno placówek publicznych, jak i prywatnych oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie, że nie uda się dotrzeć na umówioną wizytę. Dla przypomnienia, według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt było w Polsce przynajmniej 17 milionów rocznie.
Podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki oraz rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym elementem kampanii jest też wskazanie rozwiązań, które mogą wpłynąć na zmniejszenie liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania wyłączną winą za obecny stan pacjentów.
– Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję ambientową w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim. Chcieliśmy zaangażować nasz personel w działania kampanijne, tak aby lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracyjni stali się jej orędownikami i ambasadorami, dlatego stworzyliśmy wspólnie wiele materiałów do social mediów z call to action do pacjentów – wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. Akcję ambientową w placówkach wspierają również tzw. lekarze-instagramerzy, którzy wykorzystują swoje zasięgi w social mediach.
Całe środowisko mówi jednym głosem
Kilkanaście milionów nieodwołanych wizyt rocznie to także ogromne straty finansowe oraz zmarnowany potencjał i tak już mocno przeciążonego systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Odwołanie wizyty co najmniej dobę wcześniej daje placówkom szanse i zasób do rozdzielenia zwolnionych terminów pomiędzy innych chorych, którzy tym samym mogą liczyć na szybszą pomoc, diagnozę i leczenie.
– Nieodwoływanie wizyt u lekarzy to problem całego sektora ochrony zdrowia, niezależnie, czy mówimy o podmiotach prywatnych, czy publicznych. Przede wszystkim to strata dla samych pacjentów, którzy w wielu przypadkach tracą możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują. Na przykładzie sieci LUX MED mówimy o skali od 25 tys. do 30 tys. wizyt nieodwołanych miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie jest odwoływanych na tyle późno, że z części uwolnionych terminów i tak nie są w stanie skorzystać inni pacjenci. Kluczowe jest więc budowanie świadomości społecznej i odpowiedzialności w tym zakresie, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w tę akcję – komentuje Anna Rulkiewicz, CEO Grupy LUX MED.
Intensywne działania promujące kampanię wśród lekarzy prowadziła także Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. – Materiały dotyczące akcji dotarły do ponad 32 tys. lekarzy, promując dostępność, wydajność i równy dostęp do opieki zdrowotnej dla wszystkich– mówi Piotr Pawliszak, prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie, która jest partnerem merytorycznym kampanii.
Kluczowym elementem 2. edycji #Odwołuje #Nieblokuje było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji „MY Pacjenci”, karta ta, zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla każdego pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt.
Foto: materiały promocyjne