NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

PACJENTPoradnia

#ODWOLUJE #NIEBLOKUJE: zobacz wyniki kampanii

Od kilku do nawet kilkudziesięciu procent – taki spadek liczby nieodwołanych wizyt odnotowały w ostatnich miesiącach publiczne i prywatne przychodnie zaangażowane w 2. edycję kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. I choć już przyniosła ona widoczne efekty, jak uważają uczestniczące w niej podmioty, do ogłoszenia pełnego sukcesu droga daleka.

Według przedstawicieli największych sieci medycznych, odwoływanie wizyt musi odbywać się odpowiednio wcześniej – tak, by kolejny pacjent mógł zdążyć na uwolniony termin. Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii wynika, że na koniec września 2023 roku niemal 50 proc. ankietowanych korzystających w ostatnich 12 miesiącach z usług medycznych słyszało o akcji #Odwoluje #Nieblokuje. W wybranych przychodniach pojawiły się naturalnej wielkości standy z podobizną Jana Spóźnialskiego, który blokuje kolejkę. Akcja ma na celu spopularyzowanie kampanii i zwizualizowanie pacjentom negatywnych konsekwencji nieodwoływania umówionych wizyt.

Celem zainicjowanej w 2022 roku kampanii jest edukowanie pacjentów zarówno placówek publicznych, jak i prywatnych oraz uświadamianie im, jak ważne jest poinformowanie, że nie uda się dotrzeć na umówioną wizytę. Dla przypomnienia, według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok takich nieodwołanych wizyt było w Polsce przynajmniej 17 milionów rocznie.

Podmioty zaangażowane w kampanię promują i wprowadzają dobre praktyki oraz rozwiązania dla placówek medycznych, by te jak najefektywniej zachęcały pacjentów do dobrych postaw, ale także ułatwiały proces informowania o nieobecności na wizycie. Ważnym elementem kampanii jest też wskazanie rozwiązań, które mogą wpłynąć na zmniejszenie liczby zmarnowanych wizyt, bez obarczania wyłączną winą za obecny stan pacjentów.

– Postanowiliśmy mocniej zwizualizować problem nieodwoływania wizyt, stąd pomysł na akcję ambientową w przychodniach, gdzie na korytarzach i w gabinetach w wybranych publicznych i prywatnych placówkach medycznych pojawiły się znane z poprzedniej edycji liczniki nieodwołanych wizyt oraz naturalnej wielkości standy z blokującym miejsce Janem Spóźnialskim. Chcieliśmy zaangażować nasz personel w działania kampanijne, tak aby lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracyjni stali się jej orędownikami i ambasadorami, dlatego stworzyliśmy wspólnie wiele materiałów do social mediów z call to action do pacjentów – wyjaśnia Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. Akcję ambientową w placówkach wspierają również tzw. lekarze-instagramerzy, którzy wykorzystują swoje zasięgi w social mediach.

Całe środowisko mówi jednym głosem

Kilkanaście milionów nieodwołanych wizyt rocznie to także ogromne straty finansowe oraz zmarnowany potencjał i tak już mocno przeciążonego systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Odwołanie wizyty co najmniej dobę wcześniej daje placówkom szanse i zasób do rozdzielenia zwolnionych terminów pomiędzy innych chorych, którzy tym samym mogą liczyć na szybszą pomoc, diagnozę i leczenie.

Nieodwoływanie wizyt u lekarzy to problem całego sektora ochrony zdrowia, niezależnie, czy mówimy o podmiotach prywatnych, czy publicznych. Przede wszystkim to strata dla samych pacjentów, którzy w wielu przypadkach tracą możliwość skonsultowania swojego stanu zdrowia wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebują. Na przykładzie sieci LUX MED mówimy o skali od 25 tys. do 30 tys. wizyt nieodwołanych miesięcznie. Kolejne 130 tys. wizyt miesięcznie jest odwoływanych na tyle późno, że z części uwolnionych terminów i tak nie są w stanie skorzystać inni pacjenci. Kluczowe jest więc budowanie świadomości społecznej i odpowiedzialności w tym zakresie, dlatego chętnie zaangażowaliśmy się w tę akcję – komentuje Anna Rulkiewicz, CEO Grupy LUX MED.

Intensywne działania promujące kampanię wśród lekarzy prowadziła także Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie. – Materiały dotyczące akcji dotarły do ponad 32 tys. lekarzy, promując dostępność, wydajność i równy dostęp do opieki zdrowotnej dla wszystkich– mówi Piotr Pawliszak, prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie, która jest partnerem merytorycznym kampanii.

Kluczowym elementem 2. edycji #Odwołuje #Nieblokuje było wypracowanie i promocja Karty Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Jak mówi Magdalena Kołodziej z Fundacji „MY Pacjenci”, karta ta, zawierająca szereg konkretnych wytycznych i wskazówek dla każdego pacjenta, jest świetnym sposobem na podniesienie społecznej świadomości o znaczeniu odwoływania wizyt.

Foto: materiały promocyjne

Powiązane artykuły
PACJENTŻyj zdrowo

E-papierosy pod lupą. Ekspertka analizuje ich wpływ na zdrowie

Są bardzo szkodliwe dla zdrowia i uzależniają równie mocno jak tradycyjne papierosy. Po elektroniczny odpowiednik popularnego dymka sięga wielu Polaków, myśląc, że…
PACJENTAktualności

MF zapowiedziało rekordowy wzrost akcyzy na papierosy

Jak zapowiedział 24 lipca wiceszef Ministerstwa Finansów, Jarosław Neneman, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. zdrowia publicznego, w 2027 r., po zmianach w…
PACJENTPoradnia

NMOSD, czyli choroba Devica

To rzadkie schorzenie neurodegeneracyjne o podłożu autoimmunologicznym, w przypadku którego najważniejszym celem leczenia jest zapobieganie ciężkim rzutom tej choroby, a tym samym…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *