NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

Poradnia

Terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego

Coraz więcej osób, w tym dzieci,  które pomimo prawidłowej czułości słuchu napotykają na trudności z rozumieniem mowy, zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu, mają problemy z różnicowaniem dźwięków, pamięcią i uwagą słuchową czy lokalizacją źródła dźwięku. Podobne kłopoty świadczą o centralnych zaburzeniach przetwarzania słuchowego, których źródłem mogą być m.in. nieprawidłowości w procesach zachodzących na wyższych piętrach drogi słuchowej.  Jedną z zalecanych w takich przypadkach terapii jest  Stymulacja Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego (SPPS). O jej zaletach mówi dr n.o zdr. Natalia Czajka, pedagog specjalny, certyfikowany terapeuta SPPS, kierownik Zakładu Teleaudiologii i Badań Przesiewowych Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu.

SPPS została opracowana z myślą o pacjentach, w tym dzieciach, z trudnościami w zakresie przetwarzania słuchowego, którym towarzyszą inne zaburzenia. Programy wykorzystywane w SPPS przeznaczone są dla sześciu grup, u których zaburzenia przetwarzania słuchowego współwystępują z: opóźnionym rozwojem mowy, dyslalią (zaburzenia mowy spowodowane wadami w ukształtowaniu lub uszkodzeniu peryferyjnych organów artykulacyjnych takich jak wargi, zęby, język czy podniebienie), problemami z koncentracją,  trudnościami w czytaniu i pisaniu,  jąkaniem,  zaburzeniami głosu.

Na czym polega terapia SPPS?

Wykorzystywane w SPPS innowacyjne rozwiązania umożliwiają stymulowanie kilku funkcji jednocześnie. Podczas tej terapii angażowane są różne  zmysły (słuch, wzrok, dotyk) – stymulowana jest ich integracja i koordynacja.

SPPS składa się z trzech poziomów, z których jeden trwa 5 lub 15 dni. W przypadku braku poprawy wyników pacjenta każdy poziom może zostać powtórzony. Oddziaływania terapeutyczne obejmują trzy części: słuchanie materiału dźwiękowego przetworzonego przez specjalną przystawkę SPPS, relaksację oraz granie na iPadzie w gry multimedialne oraz psychoedukacyjne.

Słuchanie przetworzonego materiału dźwiękowego na pierwszych dwóch poziomach to tzw. odsłuch bierny. W tym czasie mali pacjenci nie muszą siedzieć bezczynnie – mogą wykonywać zadania plastyczne, manualne, grać w gry, układać klocki czy też podejmować inne aktywności. W kolejnym etapie, jakim jest relaksacja, pacjenci przyjmują wygodną, najlepiej leżącą, pozycję i wsłuchują się w głos lektora i muzykę relaksacyjną. Trzeci etap terapii to udział w grach multimedialnych oraz psychoedukacyjnych. Gry multimedialne, poza pakietem puzzli opierających się głównie na funkcjach wzrokowych, służą ćwiczeniu określonych umiejętności słuchowych, takich jak: różnicowanie natężenia, częstotliwości i czasu trwania dźwięków, pamięć słuchowa, lokalizacja słuchowa i inne.

Innowacyjnym elementem metody jest połączenie stymulacji słuchowej z treningiem psychologicznym. Można bowiem dobrze słyszeć, ale niewłaściwie interpretować pod względem emocjonalnym docierające informacje. Zintegrowanie terapii psychologicznej z treningiem funkcji słuchowych daje o wiele większe możliwości efektywnego oddziaływania na osoby doświadczające trudności z przetwarzaniem słuchowym.

Gry psychoedukacyjne opracowane na potrzeby terapii SPPS podzielone zostały na trzy poziomy. Pierwszy z nich to praca nad emocjami, nauka rozpoznawania emocji u siebie oraz u innych osób, identyfikowania symptomów emocji płynących z ciała, identyfikowania sytuacji wywołujących określone emocje oraz rozpoznawania myśli związanych z taką sytuacją. Kolejny poziom to nauka kontroli swoich myśli – rozpoznawanie błędów w myśleniu, nauka identyfikacji myśli i zmieniania ich na bardziej konstruktywne. Ostatni poziom opiera się na nauce kontroli zachowań w sytuacjach społecznych (wywołujących emocje).

Programowanie terapii SPPS

Schemat pracy w terapii SPPS składa się z kilku etapów. Na początku terapeuta po wykonaniu określonej diagnostyki wprowadza uzyskane dane do tzw. Panelu SPPS, gdzie specjalnie stworzony algorytm dobiera odpowiedni dla danego pacjenta trening, zgodnie z opracowanymi programami terapii. Następnie terapeuta programuje za pomocą wygenerowanego indywidualnie ID pacjenta zestaw SPPS, z którego pacjent korzystać będzie podczas trwania terapii. W skład tego zestawu wchodzą: iPad, słuchawki na przewodnictwo powietrzne i kostne z wbudowanym mikrofonem oraz przystawka SPPS, w której zastosowano szereg modyfikacji dźwięku.

Terapię Stymulacji Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego pacjent może odbywać w placówce terapeutycznej lub w domu. Decyzję o formie terapii podejmują terapeuci wraz z rodzicami bądź opiekunami pacjenta. Pod uwagę bierze się szereg czynników – od ekonomicznych (pacjenci wypożyczający sprzęt do domu nie muszą codziennie przyjeżdżać do ośrodka na zajęcia), po uwarunkowania indywidualne, tzn. możliwości i trudności danego pacjenta. Przykładowo, dla niektórych osób praca w grupie będzie dodatkowym atutem, dla innych – wręcz przeciwnie.

Analiza wyników testów oceniających centralne procesy przetwarzania słuchowego przeprowadzonych u pacjentów poddanych terapii SPPS wskazuje na jej dużą skuteczność. W zakresie wszystkich mierzonych parametrów osiągnięto istotną statystycznie poprawę, co świadczy o adekwatnym dobraniu materiałów dźwiękowych, parametrów stymulacji oraz ćwiczeń wykorzystywanych w terapii.

Powiązane artykuły
Poradnia

5 pytań o przeszczepy, które warto sobie zadać

Transplantologia to niezwykle ważna dziedzina nauk medycznych, która bardzo często jest jedynym sposobem na uratowanie czyjegoś życia. 26 stycznia obchodzimy Ogólnopolski Dzień…
Poradnia

Metoda rytmiki Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a

Życie osób z zaburzeniami słuchu w dużej mierze oparte jest na naśladownictwie. Warto więc stwarzać przestrzeń do tego, by mogli się oni…
Poradnia

Aż 3 na 5 polskich dzieci i nastolatków ma problemy ze zgryzem

Wady zgryzu są jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych jamy ustnej, tuż obok próchnicy i chorób przyzębia . Polacy nie są tutaj wyjątkiem,…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *