NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

Aktualności

Uwaga na dopalacze z opioidami

W Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć i śmierci z powodu użycia opioidów, zawartych w tzw. „dopalaczach”. W wielkiej Brytanii, prawdopodobnie po zażyciu dopalaczy z furanylfentanylem,  zmarło dwóch Polaków.

„Użycie dopalacza z furanylfentanylem lub fentanylu odzyskanego z plastrów transdermalnych (przezskórne plastry przeciwbólowe), może doprowadzić do zgonu z powodu nagłego zatrzymania oddechu” – ostrzega Główny Inspektor Sanitarny.

Osoba po użyciu opioidów w odróżnieniu od osób po użyciu psychostymulantów (preparatów pobudzających) ma zaburzenia świadomości, jest zwykle splątana i podsypiająca. Szczególnie groźne dla życia są zaburzenia oddechowe, które może skończyć się całkowitym zatrzymaniem oddechu.

Jak rozpoznać, że osoba jest pod wpływem opioidów:

stwierdza się:

wąskie („szpilkowate”) źrenice ,

bradykardię (zwolnienie czynności serca),

niskie ciśnienie tętnicze.

 

Jak pomóc

– zapewnić drożność dróg oddechowych, ułożyć w pozycji bezpiecznej,

– wezwać pomoc Ratownictwa Medycznego (tel. 112),

– zabezpieczyć funkcje oddechowe,

– ratownik powinien bezzwłocznie podać specyficzną odtrutkę (nalokson),

 – przewieźć do najbliższego szpitala.

Na podstawie analizy Zespołu Oceny Ryzyka furanylfentanyl, obecny w takich „dopalaczach” jak: FU-F, Gumiś, i innych, został umieszczony na liście nowych substancji psychoaktywnych, niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka. W trakcie procedury umieszczenia na liście są również inne opioidy: cyklopropylofentanyl i U-47700 oraz benzylfentanyl, sprzedawany w Polsce pod nazwą handlową BUC, znaleziony u dwóch Polaków zmarłych w Wielkiej Brytanii.

Główny Inspektor Sanitarny informuje o niebezpieczeństwie związanym z używaniem tzw. „dopalaczy”.

 

Powiązane artykuły
AktualnościPACJENT

PNO, czyli pierwotne niedobory odporności w każdym wieku

PNO obejmują dużą grupę chorób uwarunkowanych genetycznie, nazywanych wrodzonymi błędami odporności. Rozpoznane są u pacjentów w każdym wieku – zarówno u dzieci,…
PACJENTAktualności

Tydzień dla Serca: 17-24 kwietnia 2024

To doskonała okazja, by nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat tego wyjątkowego i niezwykle pracowitego narządu, ale również, by w praktyce…
LEKARZAktualnościCo? Gdzie? Kiedy?PACJENT

16 kwietnia to Światowy Dzień Głosu

Głos jest podstawowym narzędziem umożliwiającym i wspierającym funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa opartego na komunikacji. Jego zaburzenia mają negatywny wpływ na wiele obszarów aktywności…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter