Parafrazując Szekspirowski tytuł „Poskromienie złośnicy” organizatorzy ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Dłuższe życie z cukrzycą” postawili pytanie „Jak POSKROMIĆ CUKRZYCĘ?” i o odpowiedź poprosili studentów Akademii Sztuk Pięknych i kierunków artystycznych na uniwersytetach z całej Polski. Zadaniem konkursowym było przygotowanie plakatu, który miał nawiązywać do tematu konkursu i zwrócić uwagę na cukrzycę oraz jej najgroźniejsze powikłania, takie jak udar mózgu czy zawał serca.
Studenci z uczelni artystycznych z całego kraju, nadesłali ponad 50 prac. Jurorzy pod przewodnictwem znanego artysty grafika i autora plakatów – Andrzeja Pągowskiego za najlepszą uznali pracę Szymona Łachety z Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, kierunek Grafika.
– Pamiętajmy, że widz na ulicy niewiele wie o temacie pracy, dlatego należy szukać takich symboli i rozwiązań, które przede wszystkim tego widza zaciekawią i zatrzymają. Mnie zaskoczyło wiele prac, a przede wszystkim to, jak temat konkursu został zinterpretowany. „Poskromienie cukrzycy” to bardzo trudne zagadnienie, dlatego „chapeau bas” za wszystkie pomysły. Szczególnie gratuluję tym studentom, których prace znalazły się w gronie zwycięskich. – komentuje Andrzej Pągowski.
Dodatkowo jury przyznało 5 równorzędnych wyróżnień dla: Joanny Mazur z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Martyny Jakubowskiej z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Katarzyny Nachman z Uniwersytetu Śląskiego, Evy Pyshnyk z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Karoliny Piotrowskiej z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
– Obrady jury były dość burzliwe i długo dyskutowaliśmy, jakie prace powinny znaleźć się w gronie wyróżnionych. Wszystkie plakaty, które ostatecznie znalazły się w nagrodzonej 6., miały dobry „cukrzycowy przekaz”. Uczestnicy zadali sobie ogromny trud, żeby dowiedzieć się więcej o cukrzycy, choć nie jest to łatwe, aby treści artystyczne korespondowały z prawdziwym życiem osób zmagających się z tą chorobą. Jesteśmy pod wrażeniem pomysłów uczestników, jak temat cukrzycy i jej powikłań można przedstawić. – mówi Anna Śliwińska, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków.
W Polsce ponad 5 milionów osób ma stan przedcukrzycowy. Należy zatem pamiętać, że zwiększanie społecznej świadomości zagrożenia chorobą i problemów, jakie niesie ona za sobą oraz promowanie nawyku badania poziomu glukozy we krwi, daje możliwość wcześniejszego rozpoznania choroby i uniknięcia jej groźnych dla zdrowia powikłań. Dlatego oceniając prace jury wzięło pod uwagę nie tylko aspekty artystyczny, oryginalność pomysłu ale także podejście do tematu cukrzycy i merytoryczny przekaz.
– Większość autorów plakatów, oprócz walorów artystycznych, uwzględniła w swoich pracach przekazy merytoryczne. Nie wszyscy wiedzą, że niebieski pierścień to rozpoznawalny na całym świecie znak ostrzeżenia przed cukrzycą i zjednoczenia ludzkości w obliczu epidemii. Tym bardziej cieszy fakt, że studenci, biorący udział w konkursie, zgłębili temat i przedstawili w swoich pracach problematykę kontroli cukrzycy, ale także powikłań sercowo-naczyniowych takich jak choroby serca czy mózgu, które wpływają na jakość i długość życia pacjentów. Ważne jest, aby zwracać uwagę na fakt, że leczenie cukrzycy typu 2 to już nie tylko obniżanie poziomu cukru we krwi, ale także skuteczna walka właśnie z chorobami sercowo-naczyniowymi, które stanowią istotną przyczynę przedwczesnej śmierci pacjentów z cukrzycą. – podsumowuje Jerzy Magiera, autor portalu mojacukrzyca.org.
Wygrane prace konkursowe były prezentowane w ramach obchodów Światowego Dnia Cukrzycy 2019 – podczas dorocznej konferencji Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, która odbyła się 7 listopada br. oraz podczas zjazdu członków Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków – 15 listopada br. Organizatorzy kampanii edukacyjnej „Dłuższe życie z cukrzycą” planują ekspozycję zwycięskich prac także podczas innych wydarzeń edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii.
Więcej na www.dluzszezyciezcukrzyca.pl