NOWOŚĆ!Już dziś zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter! Zapisz się 

PoradniaPACJENT

Nie słyszy czy nie słucha?

Odpowiedź znajdziesz podczas 5. Konferencji z cyklu „Nauka dla Społeczeństwa”.

„Profilaktyka oraz badania przesiewowe słuchu i innych zmysłów” – to temat piątej już konferencji naukowo-szkoleniowych z cyklu „Nauka dla Społeczeństwa”, która odbyła się 29 czerwca w Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach.

Uczestniczyli w niej specjaliści z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu: dr n. med. i n. o zdr. Natalia Czajka, dr n. hum. Elżbieta Gos, dr n. med. i n. o zdr. Weronika Świerniak oraz mgr Małgorzata Talarek. Eksperci podkreślali znaczenie holistycznego podejścia do człowieka. Mówili o tym, jak człowiek przetwarza i wprowadza informacje do otoczenia i jak ważne dla dobrego zdrowia jest zintegrowanie zmysłów, psychiki oraz słuchu.

Kto z nas nie zastanawiał się kiedyś, czy osoba, do której mówi, nie słyszy czy nie słucha. Temat ten przybliżała i wyjaśniała problemy zaburzeń przetwarzania słuchowego dr Natalia Czajka. Wyjaśniała, czym jest słyszenie, a czym słuchanie. – Musimy mieć pewność, że pacjent i trudności, które u niego występują, sprawiają, że nie słyszy – mówiła dr Czajka. Rozróżnienie niesłyszenia i niesłuchania jest niezwykle ważne. Lekarze mogą zyskać widzę dzięki testom i badaniom, którym poddawany jest pacjent.

Co można zrobić, kiedy zdiagnozuje się trudności w zakresie przetwarzania słuchowego? Podejście terapeutyczne zakłada: trening, dostosowywanie środowiska i zastosowanie odpowiedniej strategii kompensacji.

dr Natalia Czajka przybliżyła też zasady działania SPPS-S, czyli Stymulacji Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego, czyli nowej terapii i łatwo dostępnej metodzie wsparcia dla pacjentów, która ma zastosowanie w wielu różnych grupach zaburzeń współwystępujących z zaburzeniami przetwarzania słuchowego.

O profilaktyce i edukacji w zakresie słuchu mówiła dr Elżbieta Gos. Podkreślała, że edukacja zdrowotna to całożyciowy proces uczenia się ludzi, jak żyć, aby doskonalić zdrowie własne i innych, a w przypadku wystąpienia chorób lub niepełnosprawności, jak aktywnie uczestniczyć w ich leczeniu, radzić sobie z nimi i zmniejszać ich negatywne skutki. – Edukacja zdrowotna rozpoczyna się już przed narodzinami człowieka i trwa we wszystkich jego okresach: od dzieciństwa przez adolescencję, różne fazy wieku dorosłego. Powinna towarzyszyć człowiekowi przez całe życie – podkreślała.

Uczulała też, że kobieta będąca w ciąży, powinna kategorycznie unikać hałasu, przywołując wyniki badań szwedzkich przeprowadzonych w 2016 roku. Rodzice, w ramach działań edukacyjnych prowadzonych w IFPS, mogą dowiedzieć się m.in. jakie są rodzaje zaburzeń słuchu, jakie objawy mogą wskazywać na zaburzenia słuchu u dziecka i jak o niego dbać. – Niektórzy dopiero od nas dowiadują się, że absolutnie nie powinni czyścić uszu dzieciom za pomocą patyczków kosmetycznych – opowiadała.

Edukacja zdrowotna prowadzona w IFPS skierowana jest również do dzieci i zawsze dostosowana do poziomu rozwoju dziecka. Jak podkreślała prelegentka, samo dziecko jest w stanie zadbać o zdrowie, a nawet po takiej edukacji zainteresować się stanem słuchu u swojego rodzeństwa, rodziców czy dziadków. W kręgu omawianych zagadnień znalazły się także takie jak cechy utraty słuchu związanego z wiekiem, które powinny skłonić do udania się na badanie. Osoby starsze często mają problemy, jak gorsze rozumienie mowy, szczególnie w sytuacjach, gdy w otoczeniu panuje hałas albo szum, gdy przebywają poza swoim domem, np. w restauracji czy podczas wizyty lekarskiej, gdy w rejestracji jest dużo osób. – Zwiększając głośność telewizora, osoby starsze często mówią, że wszystko słyszą, tylko trochę nie rozumieją, bo dawniej aktorzy mieli lepszą dykcję, a teraz mówią mniej wyraźnie. Włączają napisy. To jest objaw, który powinien takiej osobie lub osobie bliskiej z jej otoczenia dać sygnał, że być może coś złego dzieje się ze słuchem – zauważa dr Gos. Trudniej słyszalne są dla nich także dźwięki wysokie, jak dźwięk dzwonka czy głos dziecka. Wskazała też pewien niespecyficzny objaw, który może towarzyszyć pogorszeniu się słyszenia wraz z wiekiem.

Dr Weronika Świerniak przybliżyła z kolei badania przesiewowe słuchu w formie praktycznej, m.in. jak są wykonywane. – Bardzo dużo rodziców nie zauważa problemów ze słuchem u swojego dziecka, wiąże je bardziej z problemami wychowawczymi, niż z problemami ze słuchem, dlatego tak ważne jest, by przeprowadzać badania przesiewowe – podkreślała. Te z kolei wymagają wykorzystywania odpowiednich programów informatycznych.

Przybliżyła, jak w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu funkcjonuje model systemu telemedycznego, wdrożonego m.in. po to, by kontrolować jakość badań i mieć możliwość ich analizowania. To System Zintegrowanej Operacji i Komunikacji.

System Zintegrowanej Operacji i Komunikacji „Szok” opracowany w IFPS dzięki integracji wyników różnych badań: przesiewowych, diagnostycznych, ankietowych i klinicznych stanowi bazę danych i znacząco skraca czas oczekiwania na wizytę w placówce.

O tym, jakie są nowoczesne technologie w badaniach przesiewowych narządów zmysłów, opowiadała mgr Małgorzata Talarek, m.in. takich jak Kapsuła Badań Zmysłów oraz aplikacja webowa do badania węchu i smaku oparta na badaniu wykonywanym samodzielnie w domu pacjenta.

W efekcie prowadzonych na szeroką skalę badań przesiewowych, w IFPS stworzono Kapsułę Badań Zmysłów – zintegrowany system urządzeń do diagnostyki i telekonsultacji schorzeń narządów zmysłów, z których korzystać mogą osoby od 7. roku życia. Urządzenie zawiera wystandaryzowane testy do prowadzenia badań przesiewowych pięciu zmysłów: słuchu, wzroku, węchu, smaku i równowagi. Kapsuła pozwala na wykonywanie badań przesiewowo-diagnostycznych u dzieci w wieku szkolnym, osób dorosłych, grup zawodowych narażonych na różne zaburzenia zmysłów oraz osób w wieku senioralnym. Dzięki niej w jednym miejscu można samodzielnie zbadać prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów.

Z kolei System do wykrywania zaburzeń smaku i węchu pozwala na wykonywanie badań przesiewowych dla szerokiej grupy odbiorców w sposób zdalny, bez wsparcia ze strony wykwalifikowanego personelu medycznego. Możliwość zdalnego wykonania badań przesiewowych smaku i węchu pozwala na wyeliminowanie konieczności dojazdu pacjentów do placówek medycznych wykonujących testy. Umożliwia również wykonywanie testów bez bezpośredniego kontaktu z osobami trzecimi, co jest szczególnie istotne w przypadku badań u osób z chorobami zakaźnymi. System zaprojektowany został w oparciu o standard danych eHR, wykorzystywany również w Kapsule Badań Zmysłów, co pozwoli na wspólną agregację i analizę, a także uzyskiwanie dodatkowych danych z dwóch systemów lub wymianę danych z innymi systemami medycznymi.

Badania w zarówno w Kapsule Badań Zmysłów, jak i w aplikacji webowej są bardzo łatwe do wykonania.

Zapraszamy do obejrzenia zapisu konferencji:

Powiązane artykuły
PACJENTŻyj zdrowo

E-papierosy pod lupą. Ekspertka analizuje ich wpływ na zdrowie

Są bardzo szkodliwe dla zdrowia i uzależniają równie mocno jak tradycyjne papierosy. Po elektroniczny odpowiednik popularnego dymka sięga wielu Polaków, myśląc, że…
PACJENTAktualności

MF zapowiedziało rekordowy wzrost akcyzy na papierosy

Jak zapowiedział 24 lipca wiceszef Ministerstwa Finansów, Jarosław Neneman, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. zdrowia publicznego, w 2027 r., po zmianach w…
PACJENTPoradnia

NMOSD, czyli choroba Devica

To rzadkie schorzenie neurodegeneracyjne o podłożu autoimmunologicznym, w przypadku którego najważniejszym celem leczenia jest zapobieganie ciężkim rzutom tej choroby, a tym samym…
Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *